Een duurzaam menu begint met inzicht, kennis en draagvlak !
Kick- off
Kennismaking en inventariseren van de huidige werkwijzen door gesprekken met stakeholders op de te meten locaties.
Focus
- Uitleg aanpak en plan
- Inzicht in nut en noodzaak
- Introductie op het thema
- Vergroten betrokkenheid
- Draagvlak creëren
Impact analyse
Verzamelen en verwerken inkoopdata leverancier(s) voor de nulmeting van het voedingsassortiment.
Focus
- Afstemming met inkoop
- Contact leggen leverancier
- Uitwisseling data sheet
- Data verwerking
- Inzicht in impact
Rapportage
Het omzetten van de resultaten uit de impactanalyses naar een praktische advies & verbeter rapportage.
Focus
- Plantaardig/dierlijk aandeel
- Totale CO2-impact inkoop
- 20 meest belastende producten
- Quick-wins binnen de top 20
- Verspillingsmonitor
Presentatie
Toelichting bevindingen en uitleg van de uitkomsten van het aanbevelingsrapport met stakeholders op locatie.
Focus
- Inzicht in voedingsimpact
- Bepalen quick-wins in menu
- Vertaalslag naar eigen situatie
- Teams enthousiasmeren
- Aanzetten tot actie
Analysemethoden Impact bepaling
CO2-Impact
De klimaatimpact van voedsel wordt berekend met behulp van Levenscyclusanalyse (LCA), van grondstof tot eindproduct (Cradle to Gate). Hierbij worden de broeikasgassen die vrijkomen bij het telen, verwerken en transporteren van producten opgeteld.
De impact wordt uitgedrukt in CO2-equivalenten, omdat verschillende broeikasgassen een andere invloed hebben op het klimaat. Zo heeft een kilogram methaan een grotere impact dan een kilogram CO2. Om een duidelijke maatstaf te creëren, worden alle broeikasgassen omgerekend naar de hoeveelheid CO2 met een vergelijkbare impact.
Dierlijk / Plantaardig
De Eiweet-methode, ontwikkeld door ProVeg en de Green Protein Alliance, is een gevalideerde aanpak om de verhouding tussen dierlijke en plantaardige eiwitten in assortimenten van supermarkten en foodservice te berekenen, jaarlijks te monitoren en zo gericht te werken aan een duurzamere eiwittransitie.
De methode deelt producten in categorieën (plantaardig, dierlijk of gemengd), berekent per product het eiwitgehalte op basis van verkoop- of inkoopdata en bepaalt zo de totale verdeling van eiwitten